tirsdag 17. februar 2009

Video Killed the Radio Star!

Når jeg var yngre pleide jeg å ta opp musikkvideoer fra TV på en kassett. Mamma startet lenge før meg - så vi har kassetter fulle av godbiter fra 80-tallet, 90-tallet og utover. Nå finnes youtube, så poenget er ikke lenger det samme.
Husker godt på bursdagen min i 3.klasse, så satte vi på Thriller av Michael Jackson. Alle i klassen ble vettskremte - jeg var heldigvis blitt herdet.
Visse musikkvideoer fascinerte meg mer enn andre - og var kanskje hovedgrunnen til at jeg likte sangene, ihvertfall i starten.
Tenkte jeg skulle rote frem endel av disse musikkvideoene som var(og er) noe uten om det vanlige, ihvertfall i mine øyne.
Ta en titt!

Enigma - Beyond the Invisible
Husker jeg følte at musikken og musikkvideoen var magiske, likte alltid å drømme meg bort i denne.



Soul Asylum - Runaway Train
Jeg og venninnen min ble skikkelig triste av musikkvideoen, for vi syntes det var så trist at så mange barn var borte. Jeg syntes også at vokalisten var kjeempesøt!


Kylie Minogue & Nick Cave - Where The Wild Roses Grow
Tok meg sikkert en god stund før jeg forsto hva sangen og videoen handlet om - men den er på en måte noe merkelig, en balanse mellom godt(Kylie) og ondt(Cave) som funker utrolig godt. Første gang jeg la merke til Kylie Minogue.



Frankie Goes To Hollywood - The Power Of Love

Musikkvideoen handler om Jesusbarnet og Betlehem. Sangen handler om kjærlighet.. Er ikke kristen, men musikkvideoen har et sterkt budskap. Vidoen blir også noe ekstra når du tenker på at Frankie Goes to Hollywood er best kjent for sangen "Relax" - med en musikkvideo som viser S/M, homofili og alle slags fetisjer!


R.E.M - Losing My Religion
Forsøker fremdeles å forstå denne videoen, virkemidlene fungerer iallefall veldig godt! Utrolig sår sang.


Peter Gabriel - Sledgehammer
Denne er vel rett og slett utrolig artig og inovativ for sin tid. Always a pleasure!


Queen - Radio Ga Ga
Freddie&co var enestående på mange felt - men denne musikkvideoen gir sangen et pluss. De lånte scener fra stumfilmen Metropolis , brukte klipp fra sine tidligere musikkvideoer - Queen foran menneskemengden er et ikonisk kultursymbol, ihvertfall for meg.


Hva syns du om disse musikkvideoene?
Husker du noen musikkvideoer som festet seg til hjernen din? Noen som sjokkerte deg - eller rett og slett var geniale? Show me!

(Noen andre en meg som har VHS musikkvideosamling?)

-Daisy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar