fredag 17. desember 2010

Tom Kah Gai ala Daisy

Suppen ble jeg først kjent med via besøk på en thai-restaurant her i byen, den var så god at jeg bestiller den hver gang jeg er der! Fant en oppskrift på nettet som jeg har falt ordentlig for!






Tom Kah Gai ala Daisy
5-6 porsjoner

Innhold/Handleliste:
500 g kyllingfilet
7 dl kyllingbuljong (bruker terninger beregnet på 1 L.)
2 bokser (800 ml) kokosmelk
Galangal (Galangarot)
Cherrytomater
150 - 200 g champignon
4 stilker sitrongress
1 chili
2 stk vårløk
1 mellomstor løk
3 ss ferskpresset limejuice
0,25 ts pepper
1,5 ts sukker
2 ss soyasaus

Start med å kutte opp alt som skal kuttes og finn frem resten, gjør din egen vri eller følg mitt eksempel:
  • Kyllingfilene i litt store terninger
  • Galangal, skrelles og så skjæres i tynne skiver.
  • Cherrytomatene deler man i to.
  • Champignon skives
  • Sitrongress kuttes i biter.
  • Chili kuttes opp i små biter, velg om du ønsker å ha frøene i eller ei (Sterk eller sterkere!)
  • Vårløk skives
  • Løk, deles i to og så i skiver.


Når alt er kuttet opp, så er det kjempelett videre!
  1. Kok opp kyllingbuljong med 7 dl vann. Tilsett kokosmelken (bør riste godt på boksene for å få med alle godsakene).
  2. Når kokosmelken og buljongen koker tilsetter man sitrongresset, galangal, chili, sukker og pepper. 
  3. Tilsett så løk, vårløk, cherrytomatene, kyllingbitene og champignonen.
  4. La suppen koke i 4 minutter, fjern den så fra den varme platen.
  5. Tilsett soyasausen og limejuicen.
  6. Server!
Tips: Bruk en pepperbeholder til sitrongresset, da beholder man smaken og unngår harde biter av sitrongress på skjeen. (slik man bruker til å samle helpepper i fårikål) Evt. en tesil.

Den er absolutt verdt å prøve selv!
Går du nye veier på matfronten?

-Daisy

4 kommentarer:

  1. Oo, spennende! Jeg liker å lage mat, og prøver nye ting innimellom, men kunne godt gjort det oftere:)

    SvarSlett
  2. Så ganske god ut...bortsett fra at jeg ikke liker champignon!! Jeg er nok ikke så utforskende i matveien...går i kjære og kjente retter her!!

    SvarSlett
  3. Bortsett fra soppen, så så den kjempegod ut! Jeg prøver dessverre nye ting alt for lite. Til og med etter at jeg flyttet til Dublin har jeg som regel holdt meg til ting jeg kjenner til fra før av :P

    SvarSlett
  4. Nam så deilig ut dette.
    sV, Hmm, altså jeg var på en menybutikk og kjøpte noen karameller (veldig myke) som heter smooth caramelles tror jeg.. men alt mulig av myke karameller kan vel brukes. Kanskje sånne toffikuler ogs eller hva det nå heter, hehe,.

    SvarSlett