søndag 2. desember 2012

First time for everything: Krumkaker!

Mitt flotte, nye krumkakejern!
I fjor ønsket jeg meg et krumkakejern til jul, noe jeg også fikk.
Og i dag var det endelig tid for å innvie jernet!
Jeg har aldri bakt/stekt krumkaker før, og siden jeg også må ha det glutenfritt - søkte jeg litt hjelp på det store internettet!

Oppskriften jeg brukte fant jeg her. Flott blogg som inspirerer mye!

Det ble litt prøving og feiling, det ble for mye røre, det ble for lite røre. Det ble for lenge stekt og for lite stekt!
Enden på visa var ihvertfall god! Masse krumkaker som min kjæreste lovte meg smakte veldig godt!
(Jeg går enda på Easylife-kostholdserstattere - og smakte derfor kun på en liten bit! Les mer om det her.)


Glutenfrie krumkaker #1
Glutenfrie krumkaker #

Gleder meg veldig til jul og muligheten til å smake på mine små mesterverk! Videre utover i desember er planen å bake pepperkaker, kakemenn og jule-cupcakes basert på denne oppskriften fra Passion 4 baking!
Ellers så vil jeg handle noen glutenfrie smultringer fra Fønix bakeriet.

Hvordan står det til med dere der ute? Har du startet med julebaksten og juleforberedelsene?

-Silje

1 kommentar:

  1. 130 gram egg ( det ble to store egg hos meg)

    130 gram sukker

    130 gram smør

    130 gram semper glutenfri mix

    1,5 ts kardemomme

    4-5 ts vann ( en av dem kan evt være cognac...:-))

    Rør eggedosis av egg og sukker.

    Smelt smøret og avkjøl det noe. Tilsett smør og mel vekselvis i eggedosisen. Bland godt. Rør inn resten og sett røra i kjøleskapet en time.

    SvarSlett