søndag 29. november 2009

Zombieland

Jeg er en stor fan av zombie-filmer og liker derfor å se alt mulig rart relatert til dette. I går fikk jeg omsider sett Zombieland og jeg ble ikke skuffet.
Jeg er kanskje noe anderledes enn flertallet av zombie-fansene, jeg ser ikke filmene for blod, gørr og haltende halvdøde. Jeg liker nemlig tanken på en øde, tom verden hvor man må kjempe for å overleve. Hva ville du gjort om dette ble virkelighet? Sånne tanker liker jeg å leke med - og det er akkurat hva du møter i denne filmen. Noen kritiserer at det er lite zombieslaying-action i denne filmen, men jeg ser ikke det som et stort problem - det vises nemlig mange forskjellige fantasifulle måter å slakte zombier på!
The first rule of Zombieland: Cardio. When the zombie outbreak first hit, the first to go, for obvious reasons... were the fatties.
Zombier har vi trossalt sett i alle varianter, tilogmed tyske nazi-varianter. Spenningen med en zombie er begrenset. Det jeg derimot liker, som du også møtte i en mer alvorlig setting i "28 dager senere", er hvordan man overlever en slik katastrofe.

Filmen er ikke skremmende, men den er morsom og viser noen av de forskjellige sidene ved å være en av de få gjenlevende menneskene i Zombieland (aka USA).
Litt barnslig "La oss reise til Beverly Hills og rote rundt i tomme kjendis-palasser"-morro og raiding av butikker blir endel av målene ved roadtripen til hovedpersonene.

Zombiene blir i denne filmen bare et bakgrunnsteppe, mens hovedpersonenes reise er det som gjør filmen underholdende. Misforstå meg rett, zombiene trenger å være der - for å skape en grunn til å roadtrippe fra en tom by til annen og for at to vidt forskjellige fremmede skal bli roadtripbuddies.
I bunn og grunn er det en feelgood-movie. Med 1 time og 20 minutter er den heller ikke lang nok til å bli oppfattet som treg eller kjedelig, i mine øyne.

Resultatet blir da..:



Tittel: Zombieland
Sjanger: Action, Komedie, Horror.
Land: USA
Aldersgrense: 15 år
Skuespillere: Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Emma Stone, Abigail Breslin.

Andre anmeldelser:
"En zombiefilm du blir glad av" - Dagbladet.no
"Splatterspøk" - VG.no

Jeg er klar over at i flere deler av landet hadde denne filmen premiere for nesten 1 måned siden, men siden jeg bor i den flotte byen Tønsberg har jeg måttet vente til nå! Men det var verdt å vente =)

Daisy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar