onsdag 14. juli 2010

Diary of the Dead

Jeg har lenge hatt en fascinasjon for zombie-filmer. Tiden var derfor inne for å se den femte i rekken av George A. Romero sine zombiefilmer, nærmere bestemt Diary of the Dead.
Romero har tidligere stått for Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Day of the Dead og Land of the Dead.
De tre første var lenge en trilogi - før Land of the dead kom som en attpåklatt for 5 år siden.

Diary of the dead er i motsetning til de foregående, ikke en vanlig spillefilm-film - men en slags "dokumentar" liksom-filmet av rollefigurene i det de døde begynner å våkne.
I motsetning til andre zombiefilmer, så er man ikke i Romero sine filmer nødt til å ha blitt bitt av en zombie for å bli en selv - alle som dør, med hodet intakt, blir til en "living dead".
Nok om det:  Filmen kunne vært bedre enn det den ble, men enkelte av rollefigurene irriterte vettet av meg samt at det var lite handling og driv fremover i storyen. Jeg ble skuffet - potensialet var til stede, men ble absolutt ikke utnyttet.



Om du ønsker å se en god zombiefilm fra Romero, anbefaler jeg Dawn of the Dead i fra 1978.

Jeg skal snart se den sjette "of the Dead"-filmen til Romero; Survival of the Dead - som ser på hvordan en gruppe familier takler det at deres nærmeste nå er blitt zombier.

Har dere noen filmer å anbefale? Alle sjangre, men helst ikke ren komedie - det er jeg ikke så glad i!

3 kommentarer:

  1. Zombie filmer er ikke helt min stil...jeg synes mange av de blir litt teite!! Liker mer krim, thriller eller komedier jeg! Noen jeg kan anbefale: Meet Joe Black, No Reservations, Holiday, Dreamgirls, Taken, Illusjonisten ++++ :)

    SvarSlett
  2. Jeg har knapt sett en eneste zoombiefilm, ikke helt meg. Men jeg henger meg på The Holiday-anbefalingen over her!

    SvarSlett
  3. Sv: Det hørtes jo bra ut da:) Den paletten med partyshimmerfarger hørtes fristende ut!

    SvarSlett